TRE BILDER



2014-06-12

ROADRACING SM

Roadracing-SM Linköping 14-15 juni
Nu till helgen är det dags för Svenska Roadracing-serien att dra vidare till Östergötaland och Sviestbanan som ligger i Linköping. Ett län som nästan befolkas av en halv miljon och som gränsar till större områden där tex huvudstaden Stockholm bara ligger en kort bil eller bussfärd iväg. Eller allra helst om ni har möjligheten ta hojen dit!

Entre endast 50:- per dag!? Wow! En racehelg ni inte har råd att missa!!

Massor av aktiviteter utlovas och man kan få hjälp om man är lite vilsen av pubikvärdar och det kommer finnas karuseller osv kommer om man nu skulle tröttna på att bara se på hojarna. Mat och olika produkter kommer säljas runt om i depån.

Sviesta är egentligen ett gammalt namn för banan och nuförtiden så heter den Linköpings Motorstadium. Banan kom till en gång i tiden som en trafikövningsplats för att man skulle kunna ha någonstans att träna på att köra på höger sida av vägen. Det då man tidigare i Sverige hade vänstertrafik. Ett smart drag då man efter dessa få år sen hade en bana som var perfekt till att köra racing med motorcyklar! Området i sig innehåller fortfarande en trafikövningsplats och även andra typer av banor för diverse motorsportutövare.

Banan skiljer sig lite mot övriga banor i Sverige då den är något smalare. Men annars en rolig och teknisk bana med drag över naturlig bansträckning genom området. Något man dock ändrade lite under 2007 med att införa en ny chickan i slutet på den långa raksträckan för att få ner toppfarterna och för att få fler kurviga partier till banan. Fram till dess så användes denna banan uteslutande till motorcyklar och hade sin ursprungliga asfalt hela tiden. Men efter 2008 så kom man att använda banan även för vissa bilar.

Nya bansträckningen för mc är om jag kollat rätt: 2160m lång.

Från starten har man första och mesta kurviga partiet med "Esset". Ett populärt ställe för publiken då man ser start och mål och här är området med mest omkörningar. Även nära till depån och dess utbud.

Andra kurvan kallas "Crosskurvan" och är en fullgasvänster ut ur esset för dom som vågar och kan!

Tredje kurvan är en knepig knipande högerkurva som blir tajtare ju längre in i den man kommer. Så kallad minskande radie. Ännu ett bra ställe att köra om på. Namnet på denna är "Torpar´n". Tyvär revs torpet för nått år sen. Den var annars perfekt för förarna att ta sikte på för att få ett bra spår genom den kurvan.

Efter Torparn så kommer den längsta raksträckan som först går över ett krön där ni kommer få se många wheelies på!

Efter rakan så kommer den nya chickanen även kallad "Korkskruven". Först ut att krascha i denna var Magnus Fransson och ibland så kallar man den för Franssons Corner lite skämtsamt.

"Bergskurvan" är näst sista högersvängen och ett bra ställe att ha koll på som publik. Pallen eller vallen har gällt många i denna svängen!

Precis innan start/mål så har man en riktigt snabb kurva med "Sviestaböjen". Ett ställe som många försöker köra om på innan mål på racen! För alla vill bara om den som är framför i racing!

Kort och intensiv bana som med en Superbike tas på runt 54 sekunder!





Då det är ett Svenskt Mästerskap så är huvudklasserna:

Superbike
Det är egentligen Superstock 1000-hojar men det låter såklart lite coolare med Superbike som namn. Är modifierade gathojar där man optimerat motor och chassien inom Superstock-reglementet. Coola hojar som har massor av effekt!

Regerande Mästaren Andreas Mårtensson har slutat och återfinns inte på startlinjen i år. Tyvär kommer nog även 3-faldige Mästaren Christer Miinin inte till start heller då hans förra krasch på SM-premiären i Karlskoga var allt för stor och bland annat slog sönder motorn på hans BMW. Så förare att hålla koll på får vi nog rekomendera Daniel Falemo med #31 på sin hoj, Håkan Stensby med #61 på sin hoj eller varför inte ta en titt på #74 Magnus "Macke" Granstedt som nu har köpt en Panigale till årets säsong!

Superstock 600
Här är klassen som är vad den heter! Superstock 600. Precis som Superbike handlar det om modifierade gathojar där chassie och motor optimeras för att plågas fullt ut under racing! Regerande Svenska Mästaren Lukas Bäckström kommer inte till start då han kommer ta studenten denna helgen. Lukas leder STK600 SM efter att ha vunnit båda heaten i Karlskoga. Istället så får väll "hemmaföraren" Robert Gull med #66 på hojen ses som en av helgens favoriter. Robert har fortfarande banrekordet i 125GP på denna banan med 59:3 eller nått sånt! Största utmanarna blir nog #94 Pontus Duerlund följt av #55 Jim Claesson. Andra att alltid hålla koll på är såklart Magnus "Mozz" Mossberg med #22 och hemmaförararen Aurore Milton med sin flames-lackade GSXR med #14 eller varför inte haffa Björn Gunnarsson #71 som tar chansen att ställa in sin Isle of Man Honda på detta SM och prata riktig racing?

125GP/Moto3
Enda klassen med SM-status där hojarna är byggda enbart för racing! Prototyp-hojar liknande som man kör med i MotoGP-serien. Man kan lätt missförstå och tro att detta är små hojar för små förare. Men så är inte fallet! Även om vissa startar här från tonåren så finns det även förare över 50-år här! Dessa hojar kan ibland i fullt kitade versionerna med Öhlinsfjädring och värsta motorkiten vara hojar för över en 500.000 SEK! Gillar man sena inbromsningar och hög kurvhastighet är det här man ska kolla in nästa generations stjärnor!

Som ett tema över denna helgen så saknas tyvär även i denna SM-klassen den regerande Mästaren Alex Persson då han har race i England i Motul Motostar British Championship samma helg. Men värt att hålla koll på istället är den Finske föraren Felix Nässi som kommer från MotoGP´s Red Bull Cup från förra året med #10 på sin Moto3:a. Andra att ha ögonen på är #32 Martin Svensson och Johanna Innerfors med #25.


Utöver SM-klasserna bjuds det på bra racing från andra klasser med som:
Junior Cup - en serie för unga förare med mindre hojar.
Speedster Cup - en serie för helt nya som vill prova på racing och där ingår även en ER-6 Cup i samma heat.
Rookie - Steget mellan Speedster Cup och SM-klasserna där man får testa på mera seriöst med att tävla men ändå få lov att göra alla "rookie-misstagen" och hitta farten inför uppklassningen.


Texten saxad från http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270887-Roadracing-SM-Link%F6ping-14-15-juni
Stort tack till Axxexs

Inga kommentarer: